Ještě váháte, co pořídit dítěti pod stromeček? Doporučujeme společenské hry z řady Access+, která je přizpůsobená osobám s kognitivním znevýhodněním. Vhodná je tedy i pro děti s autismem.
Stimulují celou řadu kognitivních funkcí a podporují sociální interakci v pozitivním, uklidňujícím prostředí společné hry. Pravidla her z řady Access+ jsou zjednodušená a tužíš snadno pochopitelná. Karty jsou větší stejně jako symboly na nich, aby je děti snadno rozpoznaly.
Hry najdete na e-shopu našeho Nakladatelství Pasparta. Z každé prodané hry jde 35 Kč na podporu činnosti NAUTIS.
Přínos her potvrzují i odborníci z oblasti zdravotnictví. A co si o nich myslíme my v NAUTIS?
PhDr. Kateřina Thorová, Ph.D., metodická ředitelka NAUTIS a psycholožka říká:
„Hraní deskových her přináší příležitost zapojovat se do interakce s lidmi strukturovaným a přitom přirozeným způsobem, a to i lidem, kteří mají se sociálním kontaktem obtíže. Jasně stanovená pravidla snižují úzkost ze sociálního kontaktu a mohou se stát užitečnými pomocníky při budování a posilování vztahů.
Hry Access+ jsou upravené tak, aby umožňovaly zapojit do hry i jedince, pro které jsou běžné formy deskových her příliš obtížné. Stejně jako klasické hry i Access+ přinášejí radost ze hry, poskytují prostor pro rozvoj a posilování schopností, jako je plánování a rozhodování, reakční čas, soustředění, paměť, logické myšlení a emoční regulace. Vědomostní hra Kdy se to stalo? je vhodným doplňkem ke školnímu učivu. Její část o osobních zážitcích dokázala zaujmout jak děti s dysfázií, tak autismem. Hra Cortex obsahuje i hmatové prvky, které pomáhají rozvíjet smyslové vnímání a jemnou motoriku. Hry Access+ lze výborně využít jako nácvikovou, přestupní stanici, která dítě posune ke hraní běžných forem deskových her.“
Speciální pedagožka Mgr. Lenka Bittmannová vyzkoušela hry dětmi a dospívajícími s autismem během našich letních pobytů a takto je hodnotí:
„Hra Dobble se od své původní verze liší na první pohled velikostí. Větší jsou karty i symboly na nich. Náročnost symbolů se stupňuje, je tedy možné obtížnost volit s ohledem na schopnosti hráčů a uspět může opravdu každý. Obrázky jsou obecné – zvířata, jídlo, předměty denní potřeby, dopravní prostředky. Mladší děti a děti s vývojovou poruchou intelektu hra bavila. Ostatní raději vytáhli ze svých vlastních zásob Dobble náročnější, s oblíbenou tematikou Harryho Pottera a Star Wars. S takovými soupeři soutěžit nelze.
Na hře Cortex Challenge děti zaujal hned zpočátku název a reliéfní karty, které si postupně prohlížely a ohmatávaly. Tato karetní hra je opět založena na rychlé reakci, ale také paměti a logické úvaze. Což je něco, co mají děti s PAS velmi rády. Nabízí osm disciplín, nejoblíbenější bylo mezi účastníky hledání dvojic obrázků a hledání cesty z bludiště.
Nejvíc děti bavila hra Kdy se to stalo. Zvláště pak milovníky historie. Edice Access+ přináší hru s většími kartami. Události, kterým se věnuje, jsou vybrané tak, aby byly zajímavé i pro mladší děti a děti s vývojovou poruchou intelektu. Bylo skvělé, že ji děti mohly hrát i ve dvojicích nebo dokonce samy. Všechny zmíněné hry pro děti s PAS určitě vřele doporučuji.“
Kolegyně z našeho střediska volnočasových aktivit pro děti a dospívající s PAS v Kunraticích o hrách řekla:
„Během minulého pololetí a letních prázdnin jsme měli příležitost vyzkoušet s našimi klienty střediska volnočasových aktivit deskové hry z řady Access +. Klienty nejvíce zaujaly hry Dobble a Kdy se to stalo?. Díky oběma hrám jsme si užili společnou zábavu, procvičili sociální a komunikační dovednosti a získali spoustu nových vědomostí.
Dobble z řady Access + je velmi flexibilní a dá se krásně přizpůsobit dle schopností a možností klientů. V porovnání se základní verzí hry má tato varianta větší karty a obrázky na nich jsou lépe rozpoznatelné. K dispozici je navíc více úrovní obtížnosti, což zaujme širší škálu dětí.
Hra Kdy se to stalo? je dobře uzpůsobená osobám s autismem. Karty jsou větší, takže se s nimi snadno manipuluje a text na nich jde snadno přečíst i z větší vzdálenosti od ostatních hráčů. Hra měla u našich klientů velký úspěch, protože se řada z nich zajímá o vynálezy a historické události.“
A kolegyně z odlehčovacího centra NAUTIS zhodnotila hry takto:
„U nás v odlehčovacím centru se ze všech her z řady Access+ nejvíc uchytil Dobble. Dle pravidel ho „hrál“ jenom jeden klient. S ostatními jsme ho ale úspěšně využívali třeba k nácviku rozeznávání obrázků či barev. Hry z řady Access+ jsou pro nás rozšířením škály aktivit, které klientům můžeme nabízet. V tom vidíme velký přínos.“